måndag 11 mars 2019

Vart tog våren vägen?



Tyvärr har jag ingen bild på kören Vox Maria så det får bli en bild på Mariakyrkan, som nu har öppnat igen efter renoveringen. Vox Maria sjöng här på askonsdags-kvällen. Vi sjöng bland annat Gregorio Allegris Miserere mei, Deus. Det blev ett riktigt lyft och jag dansade nästan på väg hem. Att sjunga är härligt - för det mesta....


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Tai Chin under torsdagsförmiddagen gick lite bättre än förra gången. Trevligt! Det kanske kan bli riktigt bra till slut.




På eftermiddagen träffade jag den nya chefen Gunilla Lewerentz på Dunkers kulturhus tillsammans med den fantastiske Fredrik Öjbro. Jag berättade lite om vad som föregick bygget av Dunkers kulturhus, varför det ligger där det ligger - och inte uppe vid Kärnan - och varför det blev ett kulturhus och inte enbart ett museum. Vi har nu två jättefina chefer på Dunkers kulturhus tycker jag!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Promenaderna sträcker sig ibland längs med kusten. Den här dagen var det lugnt och stilla fast kallt!
Det var inte särskilt många som tyckte att en promenad längs kustlinjen var så attraktiv.


Lugnet varade inte så länge. Under torsdagen blåste det upp och SMHI lade ut en klass 2-varning  i Skåne. Vi skulle kört upp till Hallandsåsen för att spela bridge med Annika och Staffan, men vi valde att stanna hemma. Man vet ju inte om det blåser ner träd över vägen och en klass 2-varning ska man väl respektera tyckte vi. Promenerade gjorde jag i alla fall. Jag tog bussen till Sofiero och hade vinden i ryggen hela vägen när jag gick hem. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Pelle planerar en Gullin-konsert i höst och ville börja repetera redan nu så vi, gamla Felicitas-sångare, träffades för att börja repetitionerna i lördags. Inte helt lätt vill jag säga!




På kvällen körde vi till S:ta Anna kyrka för att lyssna på Helsingborgs Kammarkör. Det blev en underbar konsert. Allra bäst tyckte jag om Karin Rehnqvists Natt över jorden. 


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o





Söndagskonserten dirigerades och kommenterades på ett härligt sätt av den engelske dirigenten Rumon Gamba. Temat var den här kvällen Pierrot Lunaires Galgvisa. Ett ganska hemskt tema. Före paus spelade man två verk som var komponerade i Theresienstadt. Ett av verken, Viktor Ullmans andra symfoni, spelades också in när de framförde den i Theresienstadt av dem som var internerade där. Både Ullman och den andre kompositören Pavel Haas fördes till Auschwitz där båda dog i gaskamrarna.

Efter paus kunde vi lyssna på Sjostakovitjs nionde symfoni. Rumon Gamba berättade om alla problem vid tillkomsten av den, Stalins reaktioner och Sjostakovitjs problem att tolka krigsslutet så som han upplevde det. Allt detta fanns ju med när man lyssnade på konserten. Både Lasse och jag uppskattade den verkligen och tyckte att en var fantastiskt fin.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar