torsdag 28 februari 2019

Till Las Palmas




Söndagen den 17 februari åkte jag till Las Palmas de Gran Canaria. Gunilla hämtade mig på flygplatsen som vanligt.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Det var relativt kyligt så det gällde att vara bra påpälsad när vi gick ut på stan. Jag handlade en polotröja på Pont O Roma och sedan tog vi en kopp kaffe på Granier, Gunillas favoritcafé.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




På tisdagen följde jag med Gunilla till Gando för att hämta Eva. Det visade sig att också Ria kommit till Gando så vi blev fyra i bilen hem till Las Palmas. Lunchen åt Gunilla och jag därhemma, men ett glas vin unnade vi oss tillsammans med Eva och Ria när de åt lunch vid Las Canteras. På kvällen blev det mera vin. Eftersom det är tisdag träffas man vid den skandinaviska vin/tapasbaren i Mercadon för att äta. dricka och umgås.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Ria hade fått tips på ett bra matställe vid C Secretario Artiles. Det är en pytteliten krog med tre -fyra bord inne och några till ute.  Pinin ETXEA heter den och där fick vi verkligen underbart god mat. Rekommenderas!



Jag åt havsabbore med små musslor och vit sparris. De hade ostron och flera andra härliga fiskrätter. Gunilla och Ria åt lamm. Det blir att göra ett återbesök!




På eftermiddagen bjöd Eva mig på en kopp kaffe hemma från sin härliga balkong och på kvällen gick Gunilla och jag till en bar för att se Atlético de Madrid mot Juventus, en champions league-match som Atlético vann - trots Ronaldo i Juventus!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


FÖDELSEDAG


Egentligen hade jag inte tänkt fira min födelsedag alls, men när jag kom ut i köket för att ta mig en kopp kaffe sitter Gunilla där och tänder en festlig figur som sprakar loss till en blommande ros.


Vilken överraskning! Det blev en riktigt överraskande fin början på min födelsedag. Det kom ett antal  sms och mail som naturligtvis också gjorde mig glad.



Vädret hade nu blivit betydligt bättre och jag tog som vanligt mina promenader längs Las Canteras. Som vanligt fanns det riktigt fina sandskulpturer. Här är två av dem. Den med "dollar-handen" som är på väg att dra dragkedjan över kvinnor och män som kämpar för jämställdhet och annat som skapar rättvisa i världen var både otroligt välgjord och dessutom intressant i sitt budskap.



Läslustan hade den här dagen möte hos Gunilla. Trots att man slopat middag, träffades man den här gången för att äta lunch på en bar nära Gunilla. Sedan skulle det bli kaffe hos Gunilla sas det. 


Gissa om jag då blev förvånad när servitrisen kommer in med en tårta som det sprakar om och hela Läslustan sjunger Happy birthday!



Fyrverkeriet på tårtan kom från två siffror, en sjua och en nia! Himmel så gammal jag måste vara!



Efter kaffet och tårtan gick vi så hem till Gunilla för att resonera om och byta böcker. Blombuketten fick jag av Ria.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Säkert kommer jag nu att blanda ihop dagarna. Vet egentligen inte vad som hände på fredag, lördag och söndag. Vet bara att det hände. Varmt och skönt var det alla resterande dagar. Jag promenerade både i sanden och uppe på Las Canteras. 



Jag ville gärna få göra vid mitt hår så vi körde ner till Frederiks salong i Playa del Inglés. Nu var Frederik förkyld så det blev Tom som tog hand om oss i stället. Jättebra det också. Efteråt träffade vi Birgitta och hennes väninna och åt lunch med dem på Allende.



Det var karneval i Las Palmas och en av dagarna var det hundarnas dag. Vi såg både vuxna, barn och hundar som var häftigt utklädda. Här är det Gunillas barnbarn som är jättefina i sina dräkter.


Fortsättning följer!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar