fredag 26 februari 2016

Min födelsedag


Jag hade önskat mig en middag till min födelsedag lagad av familjen Rimmenstedt.


Johan och Ellen var på plats klockan 11. Johan lagade för- och huvudrätt och Ellen stod för dessrten.


Marie var boertrest på annat uppdrag, men kom innan middagen med en jättefin blombukett. Lasses bror och svägerska, Göran och Birgit, kom också och hade en härlig flaska champagne med sig.

Vi började kalaset med en Pol Roger - förstås - champagne är aldrig fel!


Till förrätt serverades det lax, Sashimi med vasabidressing. Samma förrätt som Johan lagade till Tinas bröllop. Kul var att rätten var upplagd på kakelplattor. Den kom verkligen till sin rätt, både vacker och underbart god!

Goda viner fick vi också! Till förrätten drack vi en riesling, Kung Fu Girl och till huvudrätten ett mycket fylligt och smakrikt vitt vin från USA, Kendall-Jackson.
















Huvudrätten bestod av både hummer, rimmad kalvlägg och rotfrukter. Johan kokade en hummerfond av hummerskalen i flera timmar! Här är en bild på hummern innan den är upplagd på tallrikarna.


Buljongen, rotfrukterna och kalvläggen har nu kommit på plats.


Så här blev det när allt var klart. De djupa tallrikarna fick vi låna av Johan och Marie eftersom vi inte har så vida djupa tallrikar som krävs för den här rätten. Om det var gott? Gissa! Som väl är blev det lite buljong över som jag nu har i frysen för att ta fram vid lämpligt tillfälle. (som inte lär dröja!)


Så var det dags för Ellens dessert. Jag tittade förundrat på när hon började med att blåsa upp små balonger och undrade förstås vad hon skulle ha dem till. Jo, hon smälte choklad och doppade ballongerna i den. Sedan ställde hon ut alltsammans i förrådet för att stelna. Balongerna smällde hon när chokladen var stelnad. Kvar blev det fina chokladskålar som hon sedan fyllde med vaniljglass, hallonsås som hon kokte av hallon och salta lakritskarameller. Allt serverades med färska hallon, blåbär och crunch. Till detta drack vi ett rött dessertvin, Recioto från Italien.

Stämningen var hög under hela middagen. Vad kunde jag mer önska! Vilken present! Helt underbart!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar