söndag 23 augusti 2015

Varmt så det förslår


Det verkar som om vi får njuta av högsommarvärme ytterligare några dagar. Trevligt! 

Mindre trevligt är dock att Lasse fortfarande måste vistas på lasarett, först Helsingborg, sedan Lund och nu Helsingborg igen. Han måste ha rullator här hemma, men det har man väldigt svårt att få fram. Därför upptar han alldeles i onödan plats på något av lasaretten. Otroligt! Trodde man kunde kommunisera mellan regionen och kommunen, men det tycks vara alldeles omöjligt!

Under tiden har jag roat mig med att få behandling med Alexanderteknik i Malmö två gånger, lyssnat på lunchmusiken i Mariakyrkan, varit på presidiemöte i församlingsrådet, gått ut med Bob, kört Ellen och Tyra till badet i Lerberget och ätit en otroligt härlig middag hemma hos familjen på Skimmelvägen.


Det var Mariakyrkans egen organist, Mats - en av Sveriges skickligaste organister - som spelade på lunchmusiken i onsdags. Vi fick lyssna till Cecar Franck, Preludium, fuga och variation och Choral no II båda i h-moll. Verkligen njutbart! 

Nästa onsdag spelar han Théodore Dubois, Eugène Gigout, Lèon Boëllmann och Charles-Marie Widor. Det kommer jag inte att missa! 


Eftersom det är så varmt så man knappt orkar tänka, är vatten ett givet alternativ. Bassängerna i Lerberget tillhör de här tjejernas favoritställe och det ställer farmor gärna upp på!


Fotboll kan man ha väldigt roligt med. Den här gången blev det kanske storleken mindre, men det liknar ju fotboll i alla fall.....

Eftersom Lasse var kvar på lasarettet gick det ju inte att ha den planerade kräftskivan hemma hos oss. Jag hade visserligen bakat en västerbottenostpaj och gjort min vanliga chokladtårta med hallon och vispgrädde, men det kunde jag ju inte sätta i mig själv så....jag bjöd bort mig.



Jag tog med mig det jag lagat och gick över till familjen. Där hade man bullat upp! Vi började med ostron och champagne!


Johan hade varit hos Jepser som förutom ostron, kalixlöjrom och varmrökt lax också sålde färska svenska kräftor!


Västerbottenostpajen passade skapligt till. Till detta drack vi ett underbart gott vitt vin "Eins zwei dry"!


 I väntan på köttet som grillades passar Ellen på att rita. Den här gången blev det en humla.


Så var det dags för den grillade köttbiten, Biff Tagliata. Den ligger på en bädd av ruccolasallad. Parmesanost, balsamvinäger, citron och tomater hör till. Mmmm! Gott! Amazin Zinfandel blev förstås perfekt att dricka till detta. Sedan kom det lite ost på bordet och eftersom en av dem var den nya favoriten Montagnolo blev det förstås ett glas bubbel till det.


Allra sist hamnade chokladtårtan som Ellen dekorerade med hallonen på bordet. Den gick ner med lite vispgrädde den också. 

Vilken fest! Men i dag är det fastedag och i kväll blir det orgelkonsert i Mariakyrkan.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar