lördag 15 augusti 2015

Världsartister på piano


Årets pianofestival startade den 7 augusti. Samtidigt pågick den europeiska folkdansfestivalen med 6000 deltagare från hela Europa. Det var inte helt lätt att ta sig fram i de centrala delarna av stan. Lasse fick stora repor längs hela vänstra sidan på bilen när han försökte komma fram till Dunkers Kulturhus!

Men det var många vackra folkdanslag som spelade och dansade i hela Helsingborg.


Dans blev det också när pianofestivalen invigdes. Fredrik hade ordnat med flera trevliga inslag. Här dansas till pianomusik i svarta och vita dräkter!


Först ut vid invigningskonserten under fredagen var Olga Kern. Precis som förra gången hon var här spelade hon både virtuost och med känsla. Chopins pianosonat nr 2 i b moll tolkade hon otroligt vackert. Den ryska musiken som kom efter paus var givetvis helt underbar. Det blev tre extranummer!

Jag hade nöjet att få skjutsa henne och hennes sällskap till Kastrup under söndagsmorgonen.


Lördagen bjöd på den här mannen, Olli Mustonen, som jag fick hämta på Knutpunkten. En mycket trevlig person som spelade Prokofiev, enbart Prokofiev. Det gjorde han så kraftfullt att Peder var tvungen att stämma om flygeln i pausen. 


Pianofestivalens överraskning var den här sydkoreanska pianisten Yeol Eum Son. Hon spelade både Ravel, Stravinskij och Gershwin! Hon vill gärna komma tillbaka och det ser vi fram emot!

Johan som lyssnade på henne under kvällens konsert var också förtjust och han erbjöd sig att köra henne och hennes manager till Kastrup dagen därpå. Häftigt!



Sist ut var den här mannen, fransmannen Jean-Efflam Bavouzet. Det blev festivalens höjdpunkt! Han började med Beethoven och efter paus spelade han Ravel. Jag, och flera med mig, hade aldrig hört Ravel tolkas och spelas så otroligt bra. Det var som om det var första gången man hörde och kunde helt och fullt ta till sig de verk han framförde. Fantastiskt.

Det blev jag som fick nöjet att köra honom till Kastrup. Han berättade då att han skulle spela med Göteborgs Symfoniorkester den 18 september och han tyckte jag skulle åka upp och lyssna på det. Jag var också välkommen "back stadge" efter konserten. Jippie!



Vi hade också Master Class det här året och eleverna gav lunchkonserter och spelade på HD:s önskekonsert. Otroligt duktiga elever!
John Nalan tillhörde mina favoriter. Han har varit med under flera år och blir bara bättre och bättre.


Tyvärr kunde Lasse bara vara med den första konsertdagen. Under lördagskvällen fick vi ta ambulans in till lasarettet eftersom han ramlat och inte kunde hålla balansen. I dag lördag opereras han i Lund och vi håller tummarna för att allt ska bli bra.



I går kväll, fredag, slapp jag vara ensam. Johan kom och undervisade mig i grillkonsten. Det blev två riktigt goda laxspett. Till det hade jag gjort en ananassalsa. 


Ett gott rosévin, Miraval Cotes de Provence, drack vi till. Så småningom blev det lite ost och druvor.


Ellen som varit på pyamasparty kom vid åttatiden och då blev det mera ost och så fotboll förstås! Aston Villa mot Manchester United. Så härligt att få vara tillsammans med sin underbara familj! Saknade Lasse förstås!





2 kommentarer:

  1. Oh Ingrid vad jag avundas dig din underbart härliga familj. Det är obetalbart. Hoppas allt är bra med Lasse. Ge honom en kram från mig!

    SvaraRadera
  2. Tack Gunilla! Han är mycket bättre. De har mycket skickliga läkare i Lund och Lasse är mycket nöjd med den behandling han fått. Jag ska hälsa honom.

    SvaraRadera