söndag 28 augusti 2011

Transsylvanien






Efter en vecka i Transsylvanien och över 200 bilder i kameran skulle det kanske vara svårt att välja det man vill berätta. Nu är det inte så. Det största intrycket jag har med mig hem är barnhemmen som startats av en f.d. präst och som i dag har 220 barn fördelade på flera olika hem/villor där det alltid finns minst en vuxen boende tillsammans med barnen dygnet runt. Min Rotaryklubb stöder den här verksamheten och det var en av anledningarna till att vi åkte hit.

Att uppleva prästens relation med barnen och hans stolthet över vad de tillsammans lyckats åstadkomma var fantastiskt. De sjöng, dansade och spelade för oss, visade med stolthet upp sina rum och vad de höll på med i sina studier. Flera av dem kommer tillbaka och hjälper till på olika sätt. Här finns musiker, arkitekter, läkare, snickare, ja alla tänkbara yrken representerade. Hittills har han totalt tagit hand om drygt 800 övergivna barn.





Vi kunde konstatera att det är konstrasternas land vi besökte. Här finns både lyx och fattigdom. Hästekipagens antal på vägarna är betydande, liksom bilarnas, trots att bensinen är lika dyr där som här.


Förutom underbart vacker natur kunde vi konstatera att det fanns både god mat och härliga drycker, riktigt salt vatten att bada i och massor av intressant historia att ta till sig.

1 kommentar:

  1. Välkommen hem igen. Jag ser av bilderna att det är fantastiskt vackert. Jag blir lite nostalgisk när jag ser hässjorna och hölasset. Det var så farfar gjorde på 40-50 talet och lilla jag fick sitta upptill utan att ramla ner. En givande resa för dig. Vi ses. B.

    SvaraRadera