tisdag 15 augusti 2023

Skånetrafikens sommarkort är toppen

 


Johan och Marie ställde upp för att hjälpa mig flytta datorn och bokhyllor. Nu har jag ett arbetsrum och ett stort härligt sovrum. Vi började med att äta en lunch på Backhaus/Oceanhamnen, där Ellen jobbade sista dagen i sommar. På måndag börjar ju skolan. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



NSSU hade en konsert på Krapperup på sitt program. Titeln på programmet var Önskekonsert. Det var Per Tengstrand på flygeln och Victor Bergendal på fiolen. Jag blev mest imponerad av Victor Bergendals fiolspel när han spelade Tjajkovskij. Jag köpte därför en biljett till konserten i S:ta Anna kyrka då vi får höra mer Tjajkovskij. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Eftersom det inte var mer än en dag innan sommarbiljetten var giltig, så gällde det att ta sig en ordentlig titt på Skåne. Jan-Olof planerade som vanligt vart vi skulle åka och Gunnar följde också med. Vi tog tåget till Malmö och sedan en buss till Skanör. Den första anhalten blev kyrkan som byggdes redan i mitten av 1200-talet. 


Eftersom det var ganska tidigt på dagen var vi kaffetörstiga och vi gick in till församlingshemmet där det serverades kaffe . Den här statyn stod på en hylla inne i sällskapsrummet. Tyvärr vet jag inte vem som har gjort den.


Från kyrkan blev det en lång promenad till hamnen. Vi letade efter en restaurang där vi så småningom kunde äta lunch. Oj oj! Det var ju måndag och endast ett ställe hade öppet. Det blev en riktigt lång väntan på maten eftersom vi var så många som ville äta lunch. Efter att vi hade hittat ett bord och satt oss för att vänta på maten tog det drygt en timme innan maten kom. Vilket jobb de måste ha i köket en sådan här dag! Massor med folk och bara en restaurang!



Mätta och belåtna tog vi oss tillbaka in till centrum av Skanör. På vägen fanns det mycket att titta på, bland annat svanar med sina ungar. 


Jan-Olof ville gärna promenera 6 000 steg om dagen. Det var inga problem. Här är vi nästan framme vid bussen som skulle ta oss vidare mot Vellinge, där vi skulle byta buss för vidare färd mot Sveriges sydligaste stad.



På vägen vid Höllviken finns det flera statyer. Jag kunde inte fotografera fler än dessa eftersom bussen inte stod stilla. 


Så var vi framme i Trelleborg, Sveriges sydligaste stad! Eftersom Jan-Olof bodde här några år kunde han berätta en hel del om staden.


Den här skulpturen  kallas Paraplyfontänen och är gjord i brons av Fred Åberg.  


Lite längre ner på ströget hittade jag den här byggnaden. Huset byggdes 1906 och här bodde då Spritbolagets VD och stadens borgmästare. Smycket på fasadens topp är en Madonnaskulptur. Huset är nu i stadens ägo. 



o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Sista dagen som jag hade sommarkortet tog jag bussen till Mölle. Dels ville jag använda kortet och dels vågade jag inte titta på fotbollsmatchen i TV. Jag var egentligen orolig för att Sverige skulle förlora och det ville jag inte se på TV. Jag kunde ju följa matchen resultatmässigt i min mobil.

Det var strålande solsken när jag gav mig iväg, så jag hade en tunn tröja och inga regnkläder. Det började ösregna när vi var i Viken.  Som tur var upphörde det så småningom, så väl framme i Mölle kunde jag ta en promenad. Förlusten mot Spanien ( 2-1 ) gick ju att känna i det mulna och disiga vädret. Nej, det var nog lika bra att ta bussen hem igen tänkte och gjorde jag!

I kväll blir det Tjajkovskij i S:ta Anna kyrka. Det längtar jag till!














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar