tisdag 22 augusti 2023

Så många trevliga händelser!

 


Promenaden upp till S:ta Anna kyrka gick snabbt. Beethovensafarin bjöd på en strålande fin kvartett, Novo Quartet med Kaya Kato Möller och Nikolai Vasili Nedergaard på violin, Daniel Sledzínski på viola och Signe Ebstrup Bitsch på cello. Före paus spelade de Tjajkovskijs Pianokonsert nr 1 i b-moll tillsammans med Per Tengstrand. Efter paus fick vi lyssna till Beethovens Stråkkvartett nr 8 i e-moll. Det blev verkligen en härlig upplevelse. Alla i publiken stod upp och ville inte släppa ifrån sig Novo Quartet förrän de gjort ett extranummer. Då glänste verkligen Kaya Kato Möller på sin violin. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

Det växer många riktigt fina blommor längs kajkanterna. Den här renfanan var jag tvungen att fotografera. Förr om åren samlade jag renfanor, torkade dem så att bara de gula blomklasarna fanns kvar och sedan fick de pryda fönsterkarmarna i vaser där inga krukväxter fanns.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

Den 17 augusti firade Marie och Johan sin 21:a bröllopsdag! Den här bilden tog jag för 21 år sedan på Fredriksdal där bröllopet var. Härliga, härliga Johan och Marie!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



HSO bjöd in alla till en "Biljettsläppskonsert" den 18 augusti. Det var fri entré. Gissa om salen var full! Jättetrevligt att se hela konsertsalen så fylld! Hoppas det betyder att fler skaffade biljetter till de ordinarie konserterna!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Ett av Föreningens Nordens program var en tur till Helsingör där vi fick information om stadens historia och alla fantastiska byggnader, skulpturer och miljöer. Kennet Karlsson var verkligen kunnig och kunde berätta och svara på alla frågor. 


I det här huset kunde man förr i tiden få både öl och vin. Riktigt många hus i staden är väl bevarade till och med från 1300-talat och framåt. Nybyggnader förstör inte de antika vackra byggnader och miljöer som finns. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



I söndags var jag gudstjänstvärd för andra söndagen i rad. Från och med den här söndagen kommer gruppindelningen att fungera, så nu är jag inte värd igen förrän om fyra veckor. Det var riktigt många barn i kyrkan den här söndagen. Några hjälpte till med att bära kors och ljus fram till altaret i processionen. Efter gudstjänsten kunde vi bjuda dem på både juice och kanelbullar. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Efter gudstjänsten gick jag till Karantänen för att titta på den nya konstutställningen. Det var danska konstnärer som ställde ut den här gången. Mest förtjust blev jag av Jan Utzons verk  - översta bilden - och Mette Larsen verk- bilden nedanför.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Upplevelserna under söndagen var inte slut med det. På Clarion Sea U anordnade Glad Jazz en konsert med det danska bandet Bottos Jazz Band. Det blev verkligen musik som jag gillar allt ifrån New Orleans, dixieland och blues. Jag kunde sjunga med i nästan alla låtar (inne i huvudet för det mesta). Vilken söndag! 


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Min Rotaryklubb, Rotary-Kärnan, har sina möten på måndagar. Den här måndagen var det vår både klubbmedlem och nya guvernör Annika Skoglund som höll ett föredrag. Jag vikarierade som sekreterare eftersom Gudrun, som är ordinarie sekreterare, är sjukskriven. Annika är verkligen ambitiös och det var inte helt lätt att få med allt hon berättade om sina mål för hela Rotarys distrikt 2395. Världspresidentens motto är : "Create hope in the world" och Annikas är: "DEI - från ord till handling" DEI = Diversity, Equity, Inclusion. Hon blev nöjd i alla fall över det jag skrivit berättade hon senare. 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar