fredag 17 februari 2023

Jag hade tänkt skriva "Det ljusnar" , men......

För ett tag sedan såg jag att solen tittade in i sovrummet när jag vaknade vid åttatiden. Oj, tänkte jag, solen går upp före mig! Vi går mot ljusare tider! Sedan den dagen har jag inte sett solen! Det är disigt regnigt och blåsigt. Hoppas ändå att vi går mot ljusare tider!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Det händer i alla fall massor av trevliga saker trots blåst och regn! Kammarmusikföreningen gav en konsert med Benjamin Kaminski på viola och Tomás Klement vid flygeln. Benjamin är amerikan och spelar nu i HSO. Tomás kommer från Tjeckien och de två gav en härlig konsert på Dunkers Kulturhus. Violan har blivit riktigt populär som soloinstrument. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o


Vid vårt senaste Rotarymöte fick vi lyssna till en mycket skicklig föredragshållare. Lars Hansson, verksam vid Tullverket, berättade mycket levande om smugglingsförsök och annat intressant som händer vid tullverksamheten. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Årets första utflyt med Helsingborgs konstförening gick till Halmstad. Det blev som vanligt en intressant resa. Här står projektledaren Annelie Tuveros och berättar om Halmstadgruppen och andra konstnärer som fanns med på den här utställningen, som hade namnet Konst, kamratskap och doft av hav - Söndrum 1944-56

Flera av konstnärerna hade motiv från Söndrum. Här är det Sven X:et Erixson som målat cykelleden runt Söndrum.




 







Här är ytterligare några verk. Skulpturen och tavlan av havet är verk av Gunnel Frieberg-Hatz.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



På kvällen fick jag möjlighet att lyssna på Motettkören när de sjöng i GA-kyrkan. Det blev en riktigt trevlig konsert. Kören hade fått välja att både vara solister och att sjunga i olika grupper. Repertoaren hade de också fått önska. Marie Nanor dirigerade, Lovisa Kowalczyk spelade violin och Joachim Olsson piano. Här sjöngs både gammal och ny repertoar. Kul!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Så var det dags för torsdagskonsert. Rubriken i programbladet var : "Med Nadia genom musiken". Alla kompositörerna hade inspirerats av den legendariska kompositionsläraren Nadia Boulanger. Det blev en häftig konsert med alla verk från andra hälften av 1900-talet. Efteråt var vi flera som sa: Oh, vilken häftig musik! Jag tänkte ju tillbaka på när John och jag lärde oss dansa tango på kryssningsfartyget på  väg till Australien. Det var tider det! På konserten här i torsdags fick vi bland annat lyssna på härliga tangorytmer. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar