fredag 1 juli 2022

Det blev Midsommar i år också

 



Det var länge sedan en midsommarafton var så solig och varm som årets! Jag vandrade förstås upp till Fredriksdals friluftsmuseum och möttes direkt av trevlig folkdans med musik på violin.



Senare blev det dans kring midsommarstången också. Det var otroligt många som hittade hit och det var inte helt lätt för alla barn att både sjunga och dansa i trängseln.



Jag hittade som väl var en plats i skuggan, men de flesta fick klara av att sitta och röra sig i det varma solskenet.



På kvällen var jag hembjuden till Claes. Vi fick njuta av hans underbart vackra balkong där det växte mängder av pelargoner. Som ses var Jan-Olof  också bjuden.


Vi fick sill. potatis, ägg, sallad öl och snaps till en början.



Så småningom fick vi också den här verkligt härliga Janssons frestelse. Mums!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Eftersom jag köpt ett sommarkort på Skånetrafiken åkte jag med Pågatågen till Simrishamn på Midsommardagen. Strålande sol också den här dagen.


En av restaurangerna heter Vivaldi och jag kan verkligen rekommendera den. Det blev en lunch där och de hade underbart god mat! 


Så småningom var det dags för kaffe och inne på Caféets vägg satt den här härliga målningen. Det visade sig att det var ägarinnans man som hade målat den.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o




Det är flera fartyg som gör besök vid Ångfärjeparkens kaj. Här är det HMS Falken som gör ett besök. Det är svenska flottans skolfartyg. Fartyget har en besättning på 12 officerare och sjömän och 28 elever! 


Jag har varit i både Lerhamn, Brunnby, Strandbaden och Höganäs på besök, men alldeles glömt att fotografera. Det får bli nästa gång. 
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar