måndag 21 februari 2022

Körsång, Symfoniorkester och födelsedagsfest

 

Veckan började med att vi fick sjunga i körerna igen! Så underbart! Jag dansade hem efter repetitionen!



I onsdags kunde jag lyssna till Symfoniorkestern som under ledning av Pets Popelka presenterade och spelade Béla Bartóks Konsert för orkester. Der var ganska intressant att lyssna på dirigentens berättelse både om Béla Bartók och hans verk. Sedan fick vi lyssna på hela verket. Tempot var otroligt snabbt. Det är tur att HSO har så virtuosa musiker!



Torsdagskonserten hade givetvis Béla Bartóks konsert som avslutning efter paus. Före paus fick vi lyssna på två intressanta verk. Det började med Igor Stravinskijs Symfoni för blåsare. Det är sällan det sitter enbart blåsare på podiet, men som tur är spelas det då och då verk för enbart blåsare. Med de otroligt skickliga blåsare vi har, kunde det ske lite oftare. Som andra nummer före paus fick vi lyssna på ett alldeles nyskrivet verk. Det blev ett möte mellan den svenska tonsättaren Tebogo Monnakgotla och den madagaskiska poeten Jean-Joseph Rabearivelos. Verket hade namnet Un clin d´oel. Solist var den unge grabben på bilden Luthando Qave. Jag vill gärna höra det här verket fler gånger!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Så var det dags att fira mitt underbara barnbarn Ellen, som fyllde 17 år i lördags. Vilket kalas det blev!


Först fick vi lite bubbel som mamma Marie häller upp till de gäster som så önskade.


Lite tilltugg var det förstås också.


Pappa Johan var givetvis på terrassen och grillade en härlig vegetarisk rätt. 


Kycklinglår fanns det också för de som inte nöjde sig med enbart det vegetariska.

Så kommer det lite bilder på alla som kom för att uppvakta Ellen.





Jag fick inte med riktigt alla. Det fattas till exempel några av grabbarna. Trevligt var det att få träffa alla igen efter all instängdhet på grund av pandemin. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Till slut kan jag inte låta bli att visa de tulpaner jag fick den 6 februari som avtackning från Församlingsrådet. De har alltså stått i 14 dagar, och ser fortfarande så här härliga ut. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

Eftersom jag promenerade ut till Laröd i går blev det drygt 22 000 steg under gårdagen! I dag lär det inte bli så många. Det blåser - stormar - och regnar!





 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar