tisdag 10 augusti 2021

Vatten, vatten, bara vanligt vatten - och så musik förstås!

 


Under ett par månader har jag svettats på nätterna. Lakanen och örngottet har blivit dyblöta. Puh! Jag har fått prova olika preparat för att slippa den blöta sängen. I natt fungerade det med tabletterna Saroten! Ingen svettning och jag har dessutom kunnat sova 8 timmar! Fantastiskt! Enbart en tablett fungerade inte, inte heller två tabletter, men i går tog jag tre tabletter och jag slapp att bli svettig. Härligt! Jag läste förstås bipacksedeln och där står det att jag inte får dricka alkoholhaltiga drycker! Aj, aj! Det får bli vatten, vatten och bara vanligt vatten! Kanske lite alkoholfritt vin ibland.

Nej, nej, nej!  Det som står här ovanför skrev jag i går. I natt var det svettigt och blött igen - trots tre tabletter!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Jag promenerar varje dag nära vattnet och ibland kan jag se riktigt trevliga saker som händer på Sundet. De här båtarna är utrustade med verktyg för att kunna plocka upp allt skräp som flyter omkring på vattnet. Verkligen bra!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Just nu pågår Orgelfestival och jag går naturligtvis till Mariakyrkan för att lyssna på det som spelas. Här är det den italienske virtuosen Giorgio Parolini som spelar både på kororgeln och på den stora orgeln på läktaren. Det blev bl.a. Buxtehude, Bach, Wagner, Fredrik Sixten och G Macchia. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Riktigt viktiga saker som händer och som kan ses på TV går ju inte att missa. Det var final för damerna i fotboll under OS. Sverige skulle möta Kanada. Spännande? Det var bara förnamnet. Johan och Bob kom för att se det här eftersom städerskorna höll på hemma på Stuterivägen. Trevligt även om det "bara" blev silver.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Det har kommit fler besök. Här är det Katarina och Daga som kom upp på en kopp kaffe. Det var verkligen intressant att se hur Katarina klarade de skador hon fick under cykelturen med Team Rynkeby från Sundsvall till Helsingborg. Hon får enbart äta flytande mat tills tänderna är lagade. Det blir soppa, soppa, soppa - och så lite kaffe... Daga visade bilder från sin fina lägenhet i Luleå dit hon flyttar för att bedriva sina studier till en början som civilingenjör.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Musik går det att lyssna på även vid lunchtid i Mariakyrkan. I onsdags var det Johan Söllscher som spelade på akustisk gitarr. "Jorden runt med en gitarr" kallade han programmet och han berättade intressant om alla verk han spelade alltifrån Bach som möter japanska folkvisor till kända jazzmelodier och mycket mer. 




Jag hade bestämt träff med Annika Kirkevall för att lyssna på lunchkonserten och efteråt gick vi till Mollbergs och åt en sallad. Det är vatten i båda våra vinglas.....

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Den här krukan med Dahlior behöver vatten - och det får den. Det har varit några ordentliga regnskurar under de senaste dagarna. Det behövs. Tråkigt förstås när det regnar hela dagen och inte enbart på natten .


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


I söndags var det dags för Glad Jazz och den första konserten i år. Premiärbandet var Hans Ingelstams Quartet. Vi var på den gamla båten Harmony, som numera är renoverad och heter Båten Bar&Restaurang. Det var inte Hans som spelade utan hans son Björn. Det blev verkligen en härlig jazzkväll. Skickliga musiker! 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar