onsdag 18 augusti 2021

Det började med Diabellivariationerna

 


I torsdags var det konsert i S:ta Anna kyrka. Per Tengstrand skulle spela Diabellivariationerna. Här berättar han först om Beethovens tonsättning av variationerna.



Det blev en helt underbar timme där Per Tengstrand för första gången spelade hela verket. Fantastisk musik. Jag njöt och hade gärna lyssnat på verket en gång till, men det var utsålt också till den andra konserten. 


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



I höst skall vår körledare George Chittenden få en domkyrkoorganisttjänst i Bodö i norra Norge! Kyrkokören ville gärna tacka honom och här är vi samlade för ett fotografi hemma hos Margareta. 


Georges lilla dotter var förstås med. Här samlas vi vid altanen innan det blev dags för dels fotografering och dels lite mat och dryck vid själva avtackningen.


Poolen med härligt vatten var förstås lockande för den lilla jäntan, men mamma Frances håller ett säkert öga på henne. Tyvärr har jag inte lagt dotterns namn på minnet. Det var ett  inte helt enkelt namn vet jag i alla fall, men det är kanske ingen ursäkt.....

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Eftersom George slutar i Maria församling var det inte så konstigt att Mariakyrkan snabbt fylldes för att lyssna på Georges medverkan i Orgelfestivalen. Han spelade under rubriken "Bara Bach". Det är verkligen inte så "bara". Avslutningen med Passacaglia och Fuga i c-moll var bara helt fantastisk. George är verkligen en skicklig organist. Det är inte konstigt att han nu fick tjänsten som domkyrkoorganist i Norge. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



I dag har jag lyssnat på Elisabeth Melander och Martin Berggren som framförde lunchmusiken i Mariakyrkan under rubriken Songs of Summerwinds. 

Det var trevlig musik, men jag stördes av att Elisabeth sjöng i mikrofon. Det blev inget bra ljud. Jag satt på andra bänkraden så jag hade kunnat höra henne bra utan mikrofon gissar jag. Flygeln gick det däremot jättebra att lyssna på.  

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Snart är det Pianofestival! Jag längtar!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar