fredag 16 juli 2021

Massor av aktiviteter trots värmen

 



I söndags när jag var ute och promenerade hörde jag ljud från en massa motorcyklar. Jag var tvungen att kolla vad det var. Jodå, massor av motorcyklar kom längs Drottninggatan och körde vidare mot Hälsovägen. Vad var det som stod på? Jag var givetvis tvungen att följa efter och se om det gick att upptäcka vad som var i görningen. Vid Hälsovägen stod en motorcykel och ett par personer som jag frågade. Alla motorcyklar körde upp till polishuset där de ville hedra den skjutne polismannen Andreas som härstammade från Helsingborg.



Jag fortsatte upp mot polishuset och där fanns nästan 2 000 personer som ville delta i minnesstunden och den tysta minuten för polismannen Andreas. Sedan fortsatte motorcyklarna ut mot Allerum där Andreas föräldrar och andra anhöriga fanns. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Team Rynkeby som cyklar för att få in pengar till barncancerfonden kunde inte cykla till Paris i år heller på grund av pandemin. Istället valde de att ta sig upp till Sundsvall för att cykla till Helsingborg, drygt 100 mil! Här står Katarina redo för att ge sig iväg från Sundsvall.


Tyvärr körde cyklisten framför henne på någonting så att det blev tvärstopp och Katarina flög av sin cykel. Hon ser trots allt glad ut och berättade att sjukvården tog hand om henne på ett helt fantastiskt sätt. Hon följer med truppen på de olika etapperna och på lördag 17/7 kommer hela truppen att vara framme i Helsingborg.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


På onsdagarna är det lunchmusik i Mariakyrkan. I onsdags spelade Maria Nielsen både på kororgeln och stora orgeln. Det jag tyckte allra bäst om var det verk som Marie spelade sist, Toccata i G dur av den franske organisten Th Dubois. Tyvärr har jag ingen bild av Maria.



På onsdagskvällen promenerade jag upp till S:ta Anna kyrka för att lyssna på Daniel Hormazábal när han på flygeln spelade verk av Clara och Robert Schumann. Det blev en riktigt härlig timme! Robert Schumanns Kreisleriana op 16 är riktigt spännande och härlig att lyssna till.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Ibland går det lättare än jag tror att skicka hälsningar ända ner till Sydafrika. Här står Odd med sin fina flickvän Tamanique.


Tamanique har precis tagit sin kandidatexamen i psykologi och det måste förstås firas. När jag skickade ett grattismeddelande till henne fick jag de här bilderna som tack.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



På mina promenader hittar jag ibland, som här,  garageportar och andra ytor på hus som målats med härliga motiv. Detta garage finns på Carl Krooks gata nära Stadsbiblioteket. Häftigt!


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Tiden går så fort och eftersom vi nu redan har kommit till mitten av juli måste jag visa min almanackas bild för juli månad. Konstnären är Henri Rousseau och han har döpt verket till The sleeping Gypsy.
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar