lördag 15 maj 2021

Helsingborg sägs vara flaggornas stad

 Det jag först vill berätta är att min bild på maj månads konstalmanacka har tagits bort. Jag fick ett meddelande från bloggen att vissa saker får inte visas. Den här gången var det Francisco Goyas bild på Maja. I meddelandet berättade man att barn skulle skonas från olämpliga inlägg! Inlägget hette "Kan våren vara på väg."

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o







Då visar jag lite flaggor i stället. De här flaggorna hittar man inte på så många platser. På de här bilderna syns två ganska ovanliga flaggor. Den blå flaggan med ett vitt kryss är Luggude härads flagga. Den finns på ett par platser i Helsingborg. Den andra lite ovanliga flaggan är den med gul botten och ett rött kors. Det är Nordens flagga. Erik av Pommern, kung över Kalmarunionen bestämde att det skulle finnas en flagga över Norden. Detta gjordes på 1400-talet och den Nordiska flaggan är äldre än den svenska som inte kom förrän på 1500-talet. Svenska kyrkan har använt samma flagga, gul botten med ett rött kors, men har satt Kristi segerkrona mitt i det röda korset. Skånes flagga har röd botten och gult kors.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o





I förra veckan var jag hos Bengt på TIDH för att klippa mig. Jag tyckte han kunde ta ett kort på oss båda, men han valde att enbart fotografera mig! Det går att skymta en del av honom i spegeln.


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Kameran åker upp ibland under mina promenader. De här molnen över Sundet är inte precis så ovanliga. Jag är tacksam när det inte blåser så mycket.



Väder och vind kan åstadkomma en del underliga saker. Häromdagen tittade jag ut från balkongen och fick plötsligt se hur det gnistrade på det höga huset längst bort. Det varade bara en kort stund, men jag hann i alla fall fotografera glittret.



Sundstorget har försetts med flera träd och några riktigt härliga blomsterlådor. Just nu är det härliga tulpaner och pingstliljor som förgyller tillvaron!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar