torsdag 4 januari 2018

Så har vi nytt år



Nyårsafton firade vi i all stillhet här hemma. Jag hade beställt en nyårsmeny på Hallen och den var supergod, speciellt skaldjurssoppan, men också tryffelsåsen till kalvköttet.



Så småningom kom Stina och vi tittade på TV i lugn och ro och skålade förstås in det nya året medan fyrverkerierna briserade utanför fönstren. Bilden på Stina knyckte jag på Internet.....


o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o






I tisdags fick vi besök av Lasses båda systrar, Agneta och Tia och vi lyckades också locka hit Katarina och Daga. Det blev en hel del prat om syskonen och frågor kring tomter, en gammal bibel och andra värdefulla föremål. Jag försökte intressera Daga för Sjöfartsgudinnan,  Helsingborgs fyr som nyligen byggnadsminnesförklarats, Parapeten, H55-paviljongen och annat som man kunde se från våra fönster.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Bilden är inte från Mariakyrkan utan från kyrkan i Lübeck


I dag har jag varit och lyssnat på orgelmusik i Mariakyrkan. Eftersom D Buxtehude tjänstgjort i Mariakyrkan har de nuvarande organisterna i församlingen kommit överens om att spela ett verk av Buxtehude den första torsdagen i varje månad - tills man har spelat alla hans verk. Det blir 90 torsdagar och man är alltså klar med detta 2025 om jag har räknat rätt. I dag spelade George Wie schön leuchtet der Morgenstern. Det var inte enbart morgonstjärnan som lyste skönt, det gjorde också musiken! 

Jag ska göra ett försök att hänga med alla 90 torsdagarna. Om jag blir så gammal som 85 återstår att se!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar