torsdag 15 september 2016

Nytt äventyr


Pianofestivalen hade knappt avslutats förrän det var dags för nya upplevelser. I onsdags lyssnade vi på ett lokalhistoriskt föredrag om hur det gick till när man bröt och forslade sten till bygget av domkyrkan i Lund. Docenten i historisk arkeologi Anders Ödman var en otroligt fängslande berättare. Tyvärr hittar jag inga av de bilder vi fick se under föredraget.

På torsdagen var det dags för ett nytt föredrag, den här gången av den tidigare anmbassadören i Kina Börje Ljunggren. Verkligen intressant det också. Intresset för Kina kan bara öka efter ett sådant föredrag.

Samma kväll var det premiär för symfoniorkestern. Ledningen fick en hel del problem eftersom solisten som skulle spela Rachmaninovs "Rapsodi på ett tema av Paganini"sjukanmälde sig dagen innan!

(Som vanligt rekommenderar jag att du klickar på bilderna. De blir mycket, mycket bättre då!)


Man, d.v.s. Stefan Solyon, lyckades att blixtinkalla den här pianisten, Nareh Arghamanyan. Jag är beredd att instämma till 100 % i av recensenten skrev i HD: "I hennes blixtrande virtuosa tolkning av solostämman kunde jag inte upptäcka några som helst svagheter". Men det var inte bara viruost tyckte jag! Hon spelade med en fantastisk musikalitet dessutom! Stämningen i konsertsalen gick verkligen i topp!

Så blev det fredag morgon. Jag hade packat min väska och stod klar när Annika och Staffan kom med Ww-bussen som skulle föra mig och några Rotary-kamrater till vår vänförening i Wedel. Vi körde i två bussar och var totalt 18 personer från Rotary Helsingborg-Kärnan.


Vi var framme lagom till eftermiddagskaffet. Förutom kaffe blev det en rejäl - förståss! - tårtbit. Birgitta och jag fick bo hos Hans-Dieter Witt som sitter mitt emellan oss.



På kvällen var vi bjudna på middag hemma hos Wolfgang Herzberg. Kvällen var ljuvligt varm och vi kunde njuta av att sitta ute. I bakgrunden hade vi Elbe och kunde ibland se stora fartyg som passerade.


Här står jag i väntan på färjan som skulle ta oss över Elbe. Annika eller Staffan fotade mig helt ovetande!




Efter en rejäl brunch gav vi oss iväg för att titta på fabriken där man byggde Airbus flygplan. Det tog åtskilliga timmar att gå igenom fabriken, som inte hade några som jobbade där eftersom det var lördag. Otroligt stora plan som sattes ihop av ibland försvinnande små delar. Huh!


Färden till och från Airbus gick dels på båt över Elbe och dels med buss. Här är färjan vi åkte med.



När vi kom tillbaka efter Airbus-utflykten tog Wolfgang med oss upp i en park och bjöd på vin, öl, vatten, juice och hembakade kakor. Himmel så härligt! Här sparades inga krafter på att vi skulle ha det bra.


På kvällen var det så dags för grillfest ute vid en jaktstuga. Innan maten fick vi underhållning av den här ugglan som på kommando flög till en annan man som hade lite godis att erbjuda. Det var verkligen en vacker fågel med sin vingar utbredda.


Söndagen började med en häftig brunch, den här gången hemma hos en av medlemmarna (som jag glömt namnet på). Bilden visar bara en liten, liten del av allt som vi bjöds på. Massor av fäsrsk frukt, juicer, kaffe, te, vatten. Allt i mängder.


Så var det dags att säga hej då och välkomna till Helsingborg i september 2017!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar