lördag 18 juni 2016

Familjemiddag


Den 17 juni var det dags för månadens familjemiddag.


En härlig bukett från Kulla Gunnarstorp och tre flaskor vin kom tillsammans med Marie. Johan och Ellen anslöt så snart matchen mellan Italien och Sverige var slut. Det finns ju en stor bildskärm på Hittarps idrottsplats!


Den här gången hade jag hittat en artikel med recept av Tore Wretman. Det blev en Toast Skagen till förrätt. Den bestod av handskalade färska räkor, hemmagjord majonäs, riven pepparrot, kalixlöjrom, dill och en skiva citron.

Till det drack vi en härlig Sauvignon Blanc från Nya Zeeland, Villa Maria hette den.


Att jag valde Tore Wretman var naturligtvis för att Ellen gillar dillkött. Han rekommenderade kalv eller lamm och jag valde kalv.


En härligt god Pinot Noir från USA drack vi till dillköttet. Irony hette den.


Desserten plockade jag från en bok som heter Paleo. Det är skivade päron stekta med cocosflott i ugnen . Ovanpå är det torrostade cashewnötter som jag sedan vänt i honung kardemumma och kanel. Till det blev det vispgrädde och vaniljglass.


Gissa om det här var gott till! Det är ett dessertvin från Ungern, Tokaji, Chateau Dereszela. Underbart gott.


Kaffet hade ingen strykande åtgång. Det fick bli ett glas vin till och vatten till Johan som just nu är vit ett tag. Sedan blev det fotboll förstås. Det vill säga Marie valde att titta på något annat därhemma. Ellen försvann också eftersom hon skulle spela fotboll på lördagen. Kvar blev Johan och Bob.








1 kommentar: