måndag 25 maj 2015

Musik mmmm


Helgen präglades verkligen av musik! Så ljuvligt! men först ska jag berätta att Lasse och jag var på Charterfesten för Rotaract Helsingborg/Höganäs på Grand i lördags kväll.


Här gratulerar distriktets guvernör Bengt Holmström Rotaracts president Mimmi Skoglund. Vi var lite drygt 60 gäster som firade den nybildade föreningen.

Väl hemkomna kunde vi förstås inte låta bli att kolla hur det gick för Måns i Wien. Himmel så spännande! Det blev inte sängen förrän halv två på natten! Kul att Måns vann! Det var en värdig vinnare tycker jag!

Det blev inte många timmars sömn för jag skulle vara i Mariakyrkan halv tio för att repetera inför Pingstdagens högmässa då församlingens alla körer medverkade.

Efter högmässan blev det lite grönkålssoppa i församlingshuset och sedan var det dags att repetera igen inför vår konsert, som den här gången hölls klockan fyra minuter över fyra.

Vi sjöng två av Bachs kantater, nr 196 och 134. Naturligtvis hade Mats ordnat en instrumentalensemble med tidstrogna instrument. Själv bidrog han med Bachs toccata och fuga i D-dur från den stora orgeln. Helt ljuvligt alltsammans!

Efter konserten var det bara att vandra iväg till konserthuset. Där hade HSO sin sista konsert inför sommaren.


Bramwell Tovey dirigerade, och det gjorde han så bra att orkestern gav honom touche efteråt. Det var han verkligen värd. Speciellt Berlioz Symphonie fanstatique som spelades efter paus var en upplevelse. Aldrig har jag hört brasset så fullständigt makalöst. Tomas Widlund spelade t.o.m. på riktiga kyrkklockar som var placerade vid sidan, utanför podiet.

Gissa om jag somnade gott efter den här fantastiska musik-söndagen!

I dag måndag var det dags att kliva ur sängen tidigt på morgonen igen för nu var det Maria församlings personal som bjudit in församlingsrådet att delta i personalutflykten till Vallåkra stenkärlsfabrik.


Det arbete som man gör där är en riktig kulturgärning. Fabriken var på väg att läggas ner i slutet av 80-talet men så kom de nuvarande ägarna och renoverade ugn och byggnader och nu är verksamheten i full gång igen. Vi fick alla prova på att dreja ett föremål som så småningom kommer att brännas. Den här senapskulan med skål kommer jag nog att skaffa mig lite närmare jul.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar