måndag 17 september 2012

Sen sist

Nu har jag haft kameran med mig - men inte blev det någon bild! Jag får i stället försöka berätta vad jag varit med om sen sist.

Två möten med mina "Advisory board"- engagemang har jag hunnit med. Ett utvärderingsmöte med Helsingborg Pianofestival där jag tillsammans med Pelle skriver utvärderingsrapporten och så ett möte med "European Happy Art" eller vad nu naivistutställningen i Landskrona ska få för namn. Den utställningen ska vara på Landsrona konsthall i juli och augusti 2014, men förberedelserna är i full gång. PeO har målat en stor härlig tavla som ska vara underlag för affisch, flyer, katalog m.m.

I torsdags var jag för första gången i höst på Stadsteaterns soppteater. Det var Jacques Werup som underhöll. En verkligt härlig föreställning! På eftermiddagen gick jag upp till hudläkaren i Pålsjö skog och fick bränt bort några fläckar i ansiktet. Inga cancerfläckar konstaterade hon trevligt nog! Efter det var det dags för vernissage på Konstföreningens utställning "Salong 2012" i rum 81 på Dunkers Kulturhus. Jag har anmält mig att vakta där en dag! Dagen avslutades med bridge på Tre Sang tillsammans med Britta.

Fredagen blev underbart häftig! Först Naivistutställningsmötet hemma hos mig. Lite senare på dagen var jag hembjuden till Annika S på ett glas bubbel inför vårt besök på Stadsteatern då vi skulle få vara med om den timslånga intervjun med Hans Alfredsson. Det var generalrepetition samma kväll på "Den enfaldige mördaren" men vi nöjde oss med intervjun som var ganska underbar. Föreställningen ska jag se senare med Johan. Jag rusade från teatern till Mariakyrkan där vi skulle uppvakta Gudrun Erlansson med en önskekonsert. Det blev en riktig höjdare! Mats spelar gudomligt - flera verk - och vi sjöng omväxlande Brahms, Bach och Hultkvist. Allt var önskat av Gudrun, men hon visste inte vad som skulle framföras av alla hennes önskningar. Efter varje verk fick hon så kommentera varför hon valt just det. Jag dansade hem i duggregnet efter denna fantastiska konsertkväll.

Lördagen började med repetition med Chorus Amici och sedan tog jag bussen ut till Höganäs. Det var kulturnatt men ganska blåsigt och kallt så förutsättningarna var inte de allra bästa. Massor av raggarbilar körde genom stan och musik(?) kunde höras från flera gathörn och stora tält. Det blev film i stället. Olof Palmes film gick på biografen i Höganäs. En fantastisk fin biograf för övrigt! Filmen var intressant och tankeväckande tyckte jag.

Söndagens kulturupplevelse blev också en höjdare! Det började med ett uruppförande av Anna-Lena Laurins verk för jazzgrupp och symfoniorkester. Överraskande bra tycker jag, men höjdpunkten kom ju efter paus. Andrew Manze är bara så otroligt bra! Han berättade att han som tioåring råkat komma bakom en symfoniorkester som spelade det verk de nu skulle uppföra, Sibelius Symfoni nr 2, och det var början till hans passion för musik. Det kunde inte framförts bättre. Radion spelade in och det kommer att framföras i P2 senare i höst.

Vilken vecka!! Men utan foton. Synd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar