söndag 18 juni 2023

Att sjunga i kör är bland det häftigaste som finns - för mig!

 


Jag sjunger ju både i Mariakören och i Vox Maria. Förra söndagen var det våravslutning för Mariakören. Vi hade konsert i Mariakyrkan kl 17:00 och efter konserten samlades vi för att äta och dricka något gott,  säga hej på ett tag och önska varandra en glad sommar. Här är det Ragnar, vår körledare, som säger tack till alla.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o

I måndags var det Rotarylunch som vanligt, men kvällen var tom. Det var ingen repetition med Mariakören längre. Det var ju sommarlov!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Under tisdagen kom Claes Henning och hämtade mig i sin fina Mercedes Cabriolet. Vädret var fantastiskt för att åka i skogen uppe på åsen med en bil utan tak. Jag hade ingen aning om vart vi var på väg, men Claes hade kört den här vägen tidigare, så han visste. Vi körde genom Bjuv och N Vram och var så småningom framme vid "Dymöllans Ålrökeri". 





Vackra Rhododendron växte längs ett litet vattendrag och en sten berättade att stället tydligen tidigare hade ägts av ett danskt företag. Nu hette det i alla fall Dymöllans Ålrökeri. 



Det här var min tallrik. Naturligtvis hade jag glömt att ta fram kameran innan jag började äta. En av ålbitarna fanns redan i magen! Sillen och den varmrökta laxen under skinnet är kanske inte het lätt att upptäcka. Gott var det i alla fall!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



När jag tar mina promenader växlar jag mellan Strandpromenaden förbi Pålsjöbaden, ut till Parapetenpiren eller som här till Pixlapiren. Det är alltid något nytt att upptäcka på den här piren. Målningarna på plakaten som finns på piren, växlar ofta, men den här gången hittade jag en alldeles ny skulptur. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Så var det dags att berätta om kören Vox Maria. I lördags - i går -  åkte vi upp till Ljungby. Vi var uppdelade på olika bilar och det tog drygt 1,5 timme att köra de 15 milen. Jag åkte förstås med Mette och Bosse. Det blev en lång repetition. Vi började klockan tre och var inte klara förrän hon var över fem. Konserten var klockan sex. Det blev i alla fall en macka och kaffe/te i församlingshuset innan konserten.  Det gick riktigt bra och prästen i församlingen höll ett otroligt vackert tacktal. Vi var nöjda när vi åkte hem!

I dag, söndag, gick det inte att sova för länge. Det var dags för kören att sjunga på högmässan. Det var många ungdomar närvarande. De konfirmerades den här söndagen. Bilden här ovanför är tagen av Mi-mi och hon var gullig nog att skicka den till mig. Härligt härligt! 

För Vox Maria är det en konsert kvar. På onsdag sjunger vi i Höganäs kyrka kl 19:00. Därefter blir det sommarlov även för den kören.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar