tisdag 26 april 2022

En vecka full med aktiviteter

 


Veckan efter påsk började med att vi gick till Stadsteatern och såg Amadeus. Helsingborgs Symfoniorkester fanns på scenen och föreställningen var både se- och hörvärd. Lite i längsta laget kanske och enligt min uppfattning med för mycket sexscener. Jag imponerades dock av Björn Kjellman som spelade Salieri. Hans monologer var otroligt långa men intressanta.  

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Den 20 april fyller Marie år. Det blev en riktigt stor dag för henne med massor av härliga aktiviteter. Lunchen åt jag tillsammans med Marie och Johan på restaurang Creo.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



På kvällen den 20 hade kammarmusikföreningen en musikafton med rubriken Galina. Amelia Jakobsson sjöng flera av de verk som Galina framfört under sin karriär. Hon var verkligen engagerad och sjöng verkligen med känsla. Pelle läste mellan verken ur boken om Galina. Intressant! Johannes Marmén ackompanjerade på  violin, Christoffer Bergström på cello och Kristoffer Nyholm Hyldig på piano. 

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o


Naturen inspirerar mig ofta och gör mig glad. Den här blodboken finns uppe vid Kopparmölleplatsen. Det ska bli härligt att se den slå ut riktigt.


Här uppe vid Kärnan har träden börjat blomma riktigt ordentligt. Så fint det blir!


Ibland räcker det att bara titta upp mot himlen för att bli inspirerad och glad.

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o







Min Rotaryklubb hade charterfest på Nils H häromdagen. Det var vinprovning och rikligt med mat som stod på programmet. Det började med ett glas bubbel för att neutralisera smaklökarna. Den första rätten var persiljerotscheescake med dillmarinerade räkor, råmarinerade sockerärtor och syrad rödlök. Huvudrätten var ankbröst med bakad rotselleri och apelsinsallad. Desserten var en smördegsinbakad prästost med chili, choklad och rabarber. 
Vi fick smaka på fyra olika viner, två vita och två röda. Alla kom från Rumänien liksom Emese som är vår medlem och en riktig vinkonnässör. Vi fick en lista där vinernas namn fanns. Det var både Chardonnay och Pinot Noir vi  kunde smaka på i de olika vinerna. Gissa om jag blev alldeles för mätt och påverkad av alldeles för många glas! Jag var hemma strax före klockan 12 på natten och sov inte särskilt länge. Det kommer att dröja innan jag dricker ett enda glas vin igen!

o-o-o-o-o-o-o-o-o-o



Veckan avslutades med att jag gick till Tivoli och lyssnade på en jazzkonsert i söndags kväll. Det var den chilenska saxofonisten Melissa Aldanas som spelade. Mest imponerad blev jag av den norske gitarristen Lage Lunds spel. Salongen var fullsatt och det var förvånansvärt många unga i publiken. De jublade som bara den åt alla solon. Jag hängde kanske inte riktigt med överallt.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar