måndag 24 oktober 2011

Liszt, HIFoch annat


Trots att jag försökte förhindra det genom att äta flera bitar av färsk ingefära gick det inte att hejda min hosta när den väl etablerat sig djupt nere i bröstet. Det betydde att jag inte kunde vara med och sjunga på konserten som hölls i Mariakyrkan den 22 okt. på 200-årsdagen av Liszts födelse. Lyssna kunde jag däremot. Både till Mats Hultkvist som spelade Liszt på orgel, Maria Lafveskans som till Pelles ackompanjemang sjöng sånger av Liszt, Chorus Amicis framträdande med sånger av Liszt och sist men inte minst till John Zhang som tillsammans med sin lärare Mikael Kanarva spelade Liszts Totentanz. Otroligt virtuost och skickligt framfört av den enbart 17-årige John och hans lärare Mikael. John studerar i Lund på gymnasiets naturvetenskapliga linje och hinner dessutom med att repetera piano minst två timmar varje dag. Otroligt!


Söndagen, HIF:s festdag, började med att Johnny kom ut till mig på en enkel lunch. Vi planerade bl.a. för hans semesterresa till Gran Canaria i januari.

Hostan höll dessvärre i sig så inte heller HIF:s guldfest kunde jag delta i. Av rapporterna att döma blev det en riktigt härlig fest. Det tyckte i alla fall vännerna på bilden! Jag fick ändå en riktigt skön kväll. Ellen ringde och undrade om jag ville göra henne och hennes mamma sällskap på en bit mat. Det ville jag! Jag blev bjuden på en riktigt god fisksoppa med stora räkor och ett gott vitt vin till. Detta tillsammans med härlig samvaro och fina samtal fick avsluta veckan. Visst har jag det bra - trots hostan!

1 kommentar:

  1. Vi drabbas lite till mans av höstförkylning. Jag fick en gratis med lilla Annies avskedskram. Men den fick en chock här nere och försvann på 3 dar. Hoppas att din försvinner snart. Här är som du vet ljuvligt höstväder, Anita sa att det var 24 grader i vattnet. Bridge och golf är igång.

    SvaraRadera