söndag 5 juni 2011

Vattenriket



Årets utflykt med Chorus Amici blev en riktig succé!

Asplunds buss tog oss i en sprillandes ny miljövänlig skapelse under Ingrid Malmströms skickliga guidning tvärs över Skåne.

Första stopp var Trumpetarbostället strax före Billinge. Vi togs emot av Lennart, en helt underbar ägare/bonde/hantverkare/historiker/entreprenör ... ja listan kan göras hur lång som helst...som på en genuin härlig skånsk dialekt och med humor berättade om gården han byggt upp med anor från 1500-talet. Ett besök där rekommenderas varmt!

Vattenriket vid Kristianstad bjöd också på härliga upplevelser. Jag har sällan varit med om guider/färdledare som varit så spränglärda på så många områden som de vi stiftasde bekanstskap med denna söndag. Johan tror jag vår kapten och färdledare på pråmen vi färdades på heter. Han är en omskolad officer som nu kunde allt om djur, natur, vattnets rörelser och påverkan på marken och vad som händer om man inte hindrar vallar från att rämna och havsvatten från att dränka hela den yta i Kristianstad, så gott som hela sta'n, som redan nu ligger ett par meter under havsytan. Jag kunde inte låta bli att fotografera nötkreaturen som kantade stranden vid Araslövssjön.

Vädret var strålande och det bidrog naturligtvis också till en fulländad upplevelse. Lite trötta blev vi nog av den två timmar långa sjöresan och det märktes när vi började repetera i Fjälkinge kyrka, Christinas barndoms kyrka.

Under själva musikgudstjänsten skärpte vi oss och det lät nog ganska skapligt tror jag.

Vi var tillbaka i Helsingborg på utsatt tid 21.30 och jag firade dagens upplevelser - och Nadals seger - med ett glas rödvin innan jag nöjd och glad kröp till kojs och somnade bums.

1 kommentar:

  1. En fantastisk bild med korna vid sjön. Britta

    SvaraRadera